"Gud har sagt att vi bör äta kött"

 2012-05-17    15:47:03   av:Linda
Jag är inte teolog, och inte heller självtitulerad Bibelexpert, men när människor påstår att Gud har sagt att vi bör äta djur håller jag inte med. Det gjorde han nämligen inte.

Allra första kaptilet i Bibeln säger klart och tydligt vad det från början var meningen att vi, och alla andra djur omkring oss, skulle äta; "Gud sade: 'Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.' Och det blev så." (1 Mos 1:28-30)

Att människan senare om och om igen använde sin fria vilja för att göra dumheter som krävde eftergifter från Gud, och därmed också tillåtelsen att äta kött, är en annan sak. Från början, i den renaste avbilden av Gud, var vi menade att vara rena vegetarianer.

- L
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?