"Djur är inte människor"

 2012-06-25    16:10:01   av:Linda
Jag har nyligen läst Ingemar Nordins bok "Djur är inte människor - en filosofisk granskning av veganismen". Den kom ut redan 1997, men jag har inte sett eller hört om den tidigare, och råkade nu på den vid biblioteket.
 
Det är intressant hur många fördomar om veganer och veganism han lyckas trycka in i en bok på kring 60 sidor. Nu gavs ju boken visserligen också ut i en tid när det var mer vanligt med fritagelser av djur och liknande aktivism inom djurrättsrörelsen än vad det är idag, men det är knappast någon ursäkt. En "filosofisk granskning" bör enligt mig inte innehålla fördomar och stereotyper, den bör vara så objektiv som möjligt, och Nordin misslyckades ganska stort där.
 
Jag tänker inte kommentera hans resonemang när det kommer till själva filosofin, utan bara nämna några av de uttalanden som fick mig att undra om jag borde skratta eller gråta:
 
 
Om djurrättsaktivismen och filosofin bakom den:
"Det vore inte bra för veganrörelsen om människor kom till skada."
"Veganaktivister har en mission att fylla, nämligen att vara djurens företrädare och att försvara dem gentemot en ond mänslighet. Och denna självpåtagna mission får inte sjabblas bort genom alltför våldsamma och förargelseväckande aktioner, även om dessa vore fullt legitima ur veganfilosofisk synvinkel."
 
För mig är en grundläggande tanke inom djurrätt och veganism respekt, både för människor och för djur, och en stark princip om att inte använda våld mot andra. Detta är en tanke som jag tror de flesta djurrättare håller med om. Sedan blir det en annan sak när man börjar jämföra ekonomisk skada som människor utsatts för med fysisk skada emot djur, där skadar jag hellre en människa ekonomiskt än ser att ett djur lider fysiskt (eller psykiskt), för jag anser att rätten till ett drägligt liv väger över rätten till egendom - oberoende om man är människa eller ett annat djur. Att påstå att det vore fullt legitimt enligt veganfilosofin att vara våldsam emot människor är ett grovt missförstånd, och jag vet inte hur Nordin lyckats komma till den slutsatsen genom att studera Singers och Regans filosofier.
 
 
Angående utilitarism och Peter Singers syn på djurens rättighetet:
"Att [kollektivt självmord] inte är en främmande tanke bland en del veganer visar följande uttalande: 'If you haven't given voluntary human extinction much thought before, the idea of a world with no people in it may seem stange. But, if you give it a chance, I think you might agree that the extinction of Homo sapiens would mean survival for millions, if not billions, of Earth-dwelling species... Phasing out the human race will solve every problem on earth, social and environmental'."
 
Här missar han igen poängen med ett uttalande; det är sant att jorden högst antagligen skulle vara en bättre plats utan människor, men det betyder inte per automatik att veganer anser att kollektivt självmord är den bästa lösningen på problemet. Istället handlar det väl om att försöka leda världen i en bättre riktning, ett mer hållbart och respekterande samhälle där vi inte utnyttjar den planet vi fått och de varelser som råkar vara annorlunda än oss.
 
 
Sedan kommer han också med den genialiska tanken att människan faktiskt lever i samklang med naturen:
"...uppdelningen mellan natur och människa är konstlad. [...] Våra skapelser - städer, motorvägar och industrier - är precis lika mycket en del av naturen som spindelns nät eller fågelns bo."
 
Say what? Det är rätt stor skillnad mellan ett spindelnät och en motorväg när det kommer till naturlighet - motorvägar bokstavligen dödar en stor del av naturen och dess invånare, medan ett spindelnät inte på något sätt påverkar naturen, utan är i högsta grad en del av den.
 
 
- L
 
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?