They brought you the moon and served you the lie, and all that you wanted was freedom to fly

 2011-09-23    12:27:29   av:Linda
Igår kväll kom en av mina klasskompisar över med en present till mig, en Bibel. Nu äger jag redan flera versioner av denna (och även en version av Koranen, ifall det råkar intressera någon), men hon trodde att jag inte hade någon eftersom jag aldrig har med denna när jag går i kyrkan utan sitter mest där och lyssnar och tar vara på den glada stämningen.

En av de första tankarna som dök upp när hon gått var att det var ju snällt av henne, men att där ändå fanns en egoistisk tanke bakom det hela. Efter en stund gick det dock upp för mig att någon sådan baktanke finns såklart inte, för det faktum att hon ger mig de kristnas heliga skrift ger henne ingenting, istället försöker hon bara hjälpa mig enligt sitt sätt att se på världen, genom att ge mig något jag saknar (och som är väldigt viktigt inom kristendomen eftersom det är denna bok det kristna livet bygger på).

Det samma gäller i andra liknande situationer. Jag har tidigare fått en annan version av Bibeln samt olika skrifter från Jehovas Vittnen eftersom jag hade en vän som var medlem där, och alltid lite nu och då när jag går på stan finns det någon som vill ge mig information om något eller diskutera något med mig. Och de gör inte detta för sin egen skull, utan för min. De vill ge mig information om eller hjälp på traven med något jag kanske inte vet så mycket om sedan tidigare. Sedan att jag och denna person kanske inte har samma åsikt är en annan sak.

Detta fick mig att fundera över det bemötande man ofta får om man engagerar sig för någonting, försöker ge alternativ information och förändra. Kommentarer i stil med "du får tycka vad du vill, men försök inte pracka på mig dina åsikter" är ganska vanliga. Det är ju dock inte detta det handlar om, det handlar om att ge andra människor en möjlighet att se saker och ting på ett annat sätt, från en annan synvinkel. Och i de allra flesta fall ger detta ingenting till personen som uttrycker sina åsikter eller kommer med någon typ av information.

Tyvärr blir det ju dock lätt att man tänker så.

- L
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?