I'd rather ride a bolt of lightning than feel nothing at all

 2011-09-22    19:24:57   av:Linda
Jag umgås med ganska vitt skilda människor i många olika typer av sammanhang. Det kan vara olika språk, kulturer, subkulturer, officiella grupper, inofficiella grupper osv. Ibland känns det som om människor undrar vad jag egentligen gör på ett visst evenemang eller bland en viss typ av människor, för det passar kanske inte ihop med andra saker jag gör, eller åsikter jag någon gång har yttrat.

Ibland känns det också som om jag inte helt passar in någonstans, för mina intressen och åsikter passar inte så bra ihop med någon av de grupper av människor jag umgås med. Oberoende var jag är känns det som om jag står ut åt något håll.

Men faktum är att det inte är så viktigt för mig att helt passa in i en grupp. Det är viktigare att få se många olika perspektiv och uppleva sådant som endera förändrar mig eller förstärker den jag är nu. Jag vill inte umgås i en grupp människor där alla tycker i princip samma sak, och där det inte är riktigt okej att tycka något annat i vissa frågor. I en sådan miljö utvecklas man inte så mycket som man skulle kunna.

Någon kanske vill komma med invändingen att sådana grupper finns det inte så mycket av, att det bara gäller sekter och liknande. Och sådana typer av grupper är kanske en extrem form av vad jag pratar om, men faktum är att jag har märkt detta många gånger bland människor jag umgås med, även sådana som säger sig vara öppna eller har avvikande åsikter av någon form. Det finns ändå något som inte är helt okej att tycka eller göra inom den gruppen, även om man kanske inte nämner det rakt ut. Man kanske motsätter sig en norm men skapar en annan.

Det är synd att vi människor lätt blir så inskränkta i det vi har och det vi tycker, att det blir svårt att acceptera när någon inte riktigt passar in i mallen man har skapat.

- L
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?