Tsunamin i Japan och Gud

 2011-03-16    09:41:29   av:Linda
Den naturliga tankegången för mig när det kommer till naturkatastrofer, eller negativa händelser överlag, är att det tyder på att det inte finns någon Gud. Det är det klassiska teodicéproblemet: om Gud finns, varför låter han sådana saker ske?

I och med tsunamin i Japan har jag dock fått nya intryck från personer i min omgivning, ett totalt annat sätt att se på saken. En vän till mig kommenterade det med att katastofer som denna bevisar att det finns en Gud, att livet här på jorden inte är viktigt, för det kan slås sönder i ett ögonblick.

Jag älskar att ha människor omkring mig som inte tänker och tycker som mig, det ger en chansen att fundera om, vända och vrida på saker och ting. Kanske kommer man ändå fram till samma sak som innan, men isåfall är man bara ännu mer säker. Eller så börjar man tänka på ett annat sätt och livet får en ny vändning.

- L
 mikaela

att diskutera sånt man inte har samma åsikt om och få nya perspektiv på saker måste nog vara en av de bästa saker som finns!

 2011-03-16    16:27:04     URL: http://yllestrumpa.papper.fi
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?