Att ha hittat rätt

 2011-07-22    12:31:16   av:Linda
I slutet av nästa år utexamineras jag som sjukskötare. När jag precis börjat mina studier var jag väldigt osäker på om jag valt rätt, om vårdyrket verkligen var för mig, även om tanken på att utbilda mig inom det dykt upp under många perioder i mitt liv. Nu när jag varit på flera praktikperioder och även jobbat en tid kunde jag inte vara mer säker. Det här är vad jag vill jobba med, för det ger mig så otroligt mycket.

Den här sommaren jobbar jag på en bäddavdelning för äldre, de flesta av dem har någon typ av demens. De minns mig inte fastän jag träffar dem fem dagar i veckan, men ändå gör de mig så otroligt glad varje dag. Ibland får man ta svordomar, försök till slag, frågor som ställs om och om igen och skrik som aldrig tycks tystna, men det är något man står ut med för man vet att det handlar om att de inte förstår vad som pågår. Och varje gång någon patient ler åt en, säger tack, håller ens hand eller försöker ge en kramar bubblar lyckan inom en. Varje dag kommer nya anekdoter och man får skratta med dessa underbara gamla människor.

Jag älskar dem så det nästan gör ont, och jag älskar mitt jobb.

- L
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?