Varför jag är vegan

 2011-02-19    13:16:10   av:Linda
Oftast när jag säger att jag är vegan eller att jag inte äter eller använder någon speciell produkt är folk oförstående och frågar varför, vad det är för fel med att äta/använda det, så jag tänkte ta en kort genomgång på det jag inte använder mig av och förklara varför.

Huvudtanken i mitt val, som är gjort på grund av etiska orsaker, är att djur är individer och inga produkter vi har rätt att använda oss av och ha som egendom. De har egna känslor, förnimmelser och liv, som de har rätt att ha bara för att de finns, inte för att vi ska använda dem för våra själviska syften.


Kött.
Detta förstår de flesta. För att få kött (även kyckling, fisk och skaldjur) måste man döda ett djur, det kan ske humant och inhumant och för mig är det fel oberoende. Med den effektivitet och stora skala som uppfödningen har idag kan det dock knappast helt kontrolleras att uppfödningen och slakten sker på ett humant sätt.

Mjölk.
En ko producerar mjölk för att kunna föda upp sin kalv, precis som människor producerar mjölk för sina barn. Det är inte sant att en ko skulle lida om den inte mjölkas, för mjölken skulle då gå åt kalven istället. De kor som används i mjölkproduktionen idag är dock framavlade för att producera mer mjölk, vilket leder till att deras juver är mycket större, vilket i sin tur leder till olika problem. Hur kul är det dessutom att nästan ständigt vara gravid?

Ägg.
De flesta ägg kommer ifrån burhöns, och varje höna har mindre än en A4 att leva hela sitt liv på. Golvhöns anses vara ett humanare alternativ, men dessa höns trängs inomhus på ett stort område med massor av hönor där det inte går att se till att alla mår bra. De ägg som kallas ekologiska är de mest humana, där hönorna kan få gå ute, men med den mängd hönor som finns på en uppfödning kan man inte heller se till att alla dessa mår bra.

Honung.
Honung produceras av bin, och för att se till att dessa bin stannar där de ska används ibland inhumana metoder. Honungen produceras inte heller för oss, utan för bina själva, och vi har ingen rätt att ta den ifrån dem.

Läder, mocka.
Många som är medvetna om djurens lidande i dagens produktionssamhälle godkänner användandet av läder och mocka med argumentet att dessa produkter är en rest av köttindustrin. Detta är inte helt sant, djur föds även upp endast för att deras skinn ska bli läder i våra skor och kläder. Och även om det mesta av lädret endast är en rest av köttindustrin anser jag inte att det är okej att använda det, eftersom man då även stöder köttindustrin.

Päls.
Här är många ändå med mig. Vi behöver inte päls idag när det finns massor av andra humanare, varma material. Djuren föds upp endast för sin päls, lever i små burar och har ingen möjlighet att utöva sina naturliga instinkter.

Djurtestat.
Kosmetika, hygienprodukter, rengöringsprodukter osv testas på djur, något som jag inte anser vara nödvändigt. Alla mediciner i Finland måste också enligt lag vara djurtestade, vilket jag inte heller ser som nödvändigt eftersom det idag finns många andra metoder som kan vara mer tillförlitliga, t.ex. datametoder eller användning av framodlad mänsklig vävnad.

Gelatin och olika tillsatsämnen (t.ex. karmin, shellack, stearin, bivax)
undviker jag också i den mån det är möjligt, eftersom dessa stöder en fortsatt existens av köttindustrin och andra industrier som använder sig av djur, även om många av dem endast anses vara rester.

- L
 Carita Liljendahl

dina motiveringar håller så jag hejar på dig fastän jag själv inte är vegan

du har också riktigt fina bilder ibland

 2011-02-26    17:19:55     URL: http://debutsky.wordpress.com
 Mira

veganer är bra. önskar jag också var det. men jag har inte råd för tillfället

 2011-03-15    09:04:25     URL: http://supermira.blogg.se/
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?