Soja- och linsbullar

 2010-05-25    20:44:17   av:Linda

 

Dessa sojabullar har hittils varit omtyckta av alla jag bjudit dem på, vegetarianer som köttätare, de är en av mina favoriträtter och dessutom lättlagade. Som alltid med mina egenhändigt ihopkokade recept finns det tyvärr inga exakta mått, man får pröva sig fram litegrann.

 

Ingredienser:

 

Torkat sojakross
Röda linser (ungefär hälften så mycket som sojakross)
Gul lök (i bullarna på bilden har jag dock använt rödlök, i brist på gul)
Grönsaksbuljongtärning (använder oftast en halv, men det beror på mängden sojakross och linser)
Potatismjöl
Örtsalt
Paprikapulver
Ev. chilipulver
Ev. lin- och sesamfrön

 

Tillagning:

 

Koka sojakross, linser och grönsaksbuljong i dubbla mängden vatten, tills det mesta av vattnet har kokat bort (5-10 minuter). Hacka önskad mängd lök smått och blanda med sojakross- och linsröran i en skål. Tillsätt örtsalt och kryddor enligt smak, och frön ifall det önskas. Blanda. Tillsätt till sist tillräckligt med potatismjöl för att smeten ska bli kladdig och hålla ihop. Stek i små klickar i olja på medelvärme.
Passar bäst ihop med ris, bulgur, hirs eller liknande, men har också fungerat bra tillsammans med stekt potatis och hemgjorda klyftpotatisar.

 

- L

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?